A 80-20-as szabály, azaz a Pareto-elv
A 80-20-as szabály, más néven a Pareto-elv azt állítja, hogy az eredmények 80 százaléka az összes ok, vagy bemenet 20 százalékából származik egy adott esemény esetében. Ezt az elvet Joseph M. Juran dolgozta ki, és ő nevezte el Vilfredo Pareto olasz közgazdászról, aki 1906-ban megfigyelte, hogy Olaszországban a föld 80 százaléka a lakosság 20 százalékának tulajdonában van.
Juran azután dolgozta ki ezt az elvet, hogy megfigyelte, hogy a kertjében a borsóhüvelyek 20 százaléka tartalmazza a borsó 80 százalékát.
Az ületi életben ennek a szabálynak az az egyik célja, hogy azonosítsa a potenciálisan legtermékenyebb bemeneteleket és ezeket helyezze előtérbe. A 80-20-as szabályt gyakran használják az üzleti és közgazdasági életben, a koncepció az élet bármely területén alkalmazható. A személyes pénzügyek, a költekezési szokások, sőt, a személyes kapcsolatok esetén is.
A Pareto-elvet a mindennapjainkba is beiktathatjuk, például az időgazdálkodás területén. A több munkaóra nem feltétlenül jelent jobb eredményt, először is végezzünk tehát elemzést, hogy alkalmazni tudjuk ezt a 80-20-as szabályt. Tegyük fel tehát a kérdést, hogy mi az, ami a napunk 20 százalékát teszi ki, de az eredményeink 80 százalékát hozza? Gyakran pont ezeket a teendőket halogatjuk. Ezt a szabályt például a tanulásnál is alkalmazhatjuk, sokszor ugyanis túl sok a megtanulandó anyag és kevés az idő. Ha mindent át akarunk nézni, nem jut idő az ismeretek elmélyítésére. Ha vizsgára készülünk, akkor tegyük ezt célirányosan.
A Pareto-elv a weboldalak hatékonyságának növelésében
A 80-20-as szabály bármire alkalmazható, személyes feladatokra, üzletre, weboldalra is. Egy weboldal tervezésénél és működtetésénél azt jelenti, hogy a weboldalon a dolgok 20 százaléka hozza a kívánt eredmények 80 százalékát. Ez azt jelenti, hogy erre a 20 százalékra kell koncentrálni és ezt kell tökéletesíteni ahelyett, hogy a szétszórnánk magunkat.
Ha így teszünk, annak nagy hasznát látják majd a látogatók. Ugyanis egy egyszerű, letisztult webhelyet kapnak. Ahol kevesebb a figyelemelterelés és hamar a cselekvésre való felhívás következik. Egy ilyen letisztult oldalon gyorsabb a válaszidő is, a megmaradt dolgok jobb minőségűek lesznek, mert ezekre koncentrálhatunk, ezeket tökéletesíthetjük.
A szabály alkalmazása azért lesz hasznunkra, mert így több feliratkozót gyűjthetünk, kevesebb munkát kell végeznünk, több időnk marad tehát.
Tippek a 80-20-as weboldalhoz
Találjuk ki, hogy mi a fő célunk vagy cselekvésre való felhívásunk. Az összes többi dolgot, elemet kezeljük 80 százalékként, a nem szükséges elemeket pedig dobjuk ki. Ezt persze olykor könnyebb mondani, mint megtenni, de valóban ez egy igen fontos lépés. Határozzuk meg aztán, hogy a változtatások hatékonyak-e, használjunk ehhez osztott tesztelést. Ezután finomítsuk és tökéletesítsük a weboldal dizájnját és a felületet, hogy a fennmaradó 20 százalék kiemelkedően hangsúlyos legyen. A hatékonyság pedig hamarosan mérhető is lesz, Tim Ferriss weboldaloptimalizálási esettanulmányából kiderül, hogy egy 80-20-ra optimalizált weboldal 20 százalékkal magasabb konverziós arányt ér el.
Még több olvasnivaló..
Ételek, amikről nem is gondolnánk, hogy árt a fogunknak
Az senki számára nem titok már, hogy a cukros, savas ételek károsak a fogaink számára, de akadnak olyan, egészséges ételek és italok is, melyekről nem is gondolnánk, hogy a fogaink épsége érdekébe mértékkel kellene őket
Hogyan nyerjük több teret, ha családi házunk van?
Ahogy nő a család egyre inkább azt érezhetjük, hogy nem elég a hely. Bővítésre persze nem minden esetben van lehetőség, ám ha családi házunk van, akkor akár a tetőtér beépítésében, vagy még egy emelet felhúzásában
Hogyan fogyhatunk infraszaunával?
Az infraszaunák kezdetben csak a szépség szalonok és wellness központok kiváltsága volt, ám ahogy elkezdett terjedni a szaunázás, az infraszaunák is egyre több helyen jelentek meg, szállodákban, hotelekben, sőt, még edzőtermekben is.